Våran Stockholmsvistelse

Denna resan har bestått av 2 studiebesök på Situation Stockholm och Riksdagen. Måste säga att Riksdagen var roligast eftersom det var väldigt intressant och kul att gå omkring i ett så stort och mäktigt hus. Fick dock inte ta kort därinne så har inga bilder på det. Efter första studiebesöket hade vi 4 timmar fri tid så jag, Sara & Tilda gick omkring i Gallerian, på plattan och ja, lite alla möjliga ställen. Åkte tunnelbana också, åh varför finns inte det i Lidköping. Fast ändå, är rätt glad att det inte finns här. Lidköping är ändå för litet haha.
 
Igårkväll var vi ute hela klassen och åt på Jensen's Bøfhaus. God mat men fick pommes frites istället för råstekt potatis + i pommes fritesen så var det typ 4 st kalla klyftpotatisar som hamnat fel? Det kändes på smaken att dom inte vart värmda i ugnen. Blä! Maten var god förutom dessa klyftpotatisar.
 
Idag var det väckning 07.30, åt god vandrarhemsfrukost och sen tog vi en sightseeing i Gamla stan. Var lite intressant det vår lärare sa om det. Därefter tog vi oss till Riksdagen för ett studiebesök på ca 2 timmar. Asnice! Fick sitta och lyssna på när några ledamöter satt i den stora salen (eller vad det heter) och höll tal om deras parti. Intressant! Detta besöket gav mycket!
 
Efter Riksdagen så hade vi 2 timmars fri tid igen och då tog vi oss an Gamla stan. När vi gick sightseeing så fick vi inte gå in i några affärer, så efter Riksdagen så passade vi på att kolla. Dyrt men fina saker! Hittade flera saker som jag så gärna önskar mig i julklapp. Åååh! Bland annat en tekopp i XL från Indiska. Den var inte skitstor men den var stor, om ni fattar. Kanske 0.5 liter eller något.
 
Bussresan hem gick fortare än bussresan dit, eftersom vi satte på en film på hemresan som heter En oväntad vänskap. Så fin film, verkligen! Sara satt och grät bredvid mig, haha! ;) Kom hem runt 20.30, men har inte packat upp ännu. Gör det efter hand tror jag, just nu har jag ingen lust i alla fall. Funderar så på att sova, ska nog göra det eftersom jag haft lite sömnbrist både igår och idag. Eller sömnbrist kanske det inte är, men ni vet när man sitter på studiebesök och lyssnar så är det omöjligt nästan att hålla uppe ögonen? Sååå jobbigt!
 
NK // Någon gran som hängde inne på någon Galleria // 24-timmarskort // Mat på Jensen's Bøfhaus
 
En soldat som vaktar slottet // Slottet // Lite av Gamla stan // Julmarknad/godisstånd i Gamla stan
 
Ser ni de svarta kulorna i husen? Det är sen dom sköt 1795. Tydligen så sköt någon in en kula där i det gula huset men sen revs huset, byggdes upp på nytt och då satte dom in kulan i huset igen som "minne" typ. Sen vet jag inte riktigt hur det är med det röda huset, för det sitter kulor där också.
 
 En random bild jag tog bara
 
 Avslutar detta inlägg med en bild på klassen. Om någon på denna bild inte vill vara med så kan jag ta bort bilden.

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0